SPAN en De Vreedzame School
Onze school heeft een pedagogische opdracht. Die opdracht is ruimer dan het aanbieden van leerstof alleen. Wij leveren ook een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen tot sociaal invoelend, autonoom en zelfverantwoordelijk deelnemer aan de samenleving. Van belang daarbij zijn: het klassenklimaat, zorg, disciplinering, waarden en normen, burgerschap en het omgaan met diversiteit binnen een democratie.
Om onze ambities te bereiken gebruiken wij het programma van De Vreedzame School als leidraad voor ons sociale beleid. De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. In de pedagogische visie van De Vreedzame School staat een aantal uitgangspunten centraal:
- Het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie.
- Het creëren van een positieve sociale en morele norm.
- Het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin.
SPAN
In onze school zijn onze kernwaarden Samen, Positief, Aardig en Netjes (SPAN) duidelijk terug te zien. Bij het werken volgens de principes van De Vreedzame School bieden zij een leidraad om regels en afspraken met elkaar te maken en op een prettige manier met elkaar om te gaan. Deze waarden vormen de basis van ons veilige pedagogische klimaat en zijn in hoofdlijnen vastgelegd in onze grondwet.
Anti-pestaanpak
De anti-pestaanpak van Het Driespan kan u
hier vinden. Hierbij komt onze visie als school samen met de werkwijze van De Vreedzame School.